Říjen 2011

Deníky prodeje srpen, audit ABC

24. října 2011 v 21:01 | Ondřej Höppner
Celkový prodaný náklad srpen 2011:

1. Blesk: srpen 345 229, červenec 344 436, červen 356 176
2. MF Dnes: srpen 221 805 ( - ostatní prodej 18 104) ,červenec 220 544 (ostatní prodej - 18 494), červen 216 258
3. Deník: srpen 202 424 (- ostatní prodej 1 674), červenec 203 202, červen 203 467
4. Právo: srpen 121 609, červenec 121 513, červen 120 502
5. Aha: srpen 89 821, červenec 89 246, červen 84 900
6. Lidové noviny srpen 41 710
7. Hospodářské noviny 41 203

Srpen velké překvapení nepřinesl, všechny deníky vykazují stabilizované prodeje. Blesk se drží 350 tisíc, MF Dnes je druhá, Deník bojuje o hranici 200 tisíc.

Celkově platí, že pultový prodej je znamením dynamiky, předplatné znamením stability a tzv. ostatní prodeje znamením vyčůranosti.

Nejzajímavější souboj se dak odehrává o 2. a 3. místo v prodejích bez tzv. ostatního prodeje. V červenci se na 2. místo poprvé v historii dostal Deník (klesá pomaleji než MF Dnes). Odečteme- li ze srpnového celkového prodaného nákladu položku ostatního prodeje (tedy letadla, školy a ostatní podpůrné akce), vypadá stav na 2. a 3. místě takto:

MF Dnes 203 701
Deník 200 750

Pultový prodej srpen 2011:

1. Blesk 331 699
2. MF Dnes 96 215
3. Aha 89 114
4. Deník 70 741
4. Právo 68 955
5. Lidové noviny 16 554
6. Hospodářské noviny 6 641

Zmiňme ještě jeden údaj, o kterém tu dosud nebyla řeč: O obrovském promarněném potenciálu Deníku a množství jeho předplatitelů.

Deník prodal celkově v srpnu 202 424, z čeho je 130 010 předplatného.

Tak vysoký počet předplatného (byť mírně klesající), dává titulu jistotu existence na nejméně dalších deset let. Jestli má někdo na trhu tištěných médií růst, pak jsou to regionální noviny. Deníku se to nedaří výhradně kvůli dlouhodobě chabé kvalitě (Do teď těží z regionálního boomu koncem tisíciletí). Setrvačnost předplatného je podhoubím pro zatuchlost.

Například v předplatném druhá MF Dnes má 107 389 výtisků z 221 805. Bulvární deníky mají pouhé stovky přeplatitelů. Skomírající Hospodářské noviny jsou již novinami takřka jen pro přeplatitele 32 803 přeplatitelů z 41 203 prodaných.

Náš odhad: Týden a Instinkt prodán za 1 Kč

5. října 2011 v 1:05 | Ondřej Höppner








Časopisy Týden a Instinkt koupil mediální podnikatel Jaromír Soukup (agentura Médea). Stalo se tak shodou okolností krátce poté, co jsme na těchto stránkách informovali, že je nejvyšší čas oba tituly prodat. Jejich pokles je trvalý a prakticky nez šance na zvrat.

Dobrým signálem pro to, že je titul mrtvý je, že ani po masivní reklamní kampani se prodaný náklad nehne. Je to jako vzát si ostruhy na zdechlého koně.

Bývalý vlastník, švýcarský podnikatel Sebastian Pawlowski, prodal podle serveru Neviditelný pes oba své časopisy Soukupovi za 75 - 160 milionů.

Zmíněná částka je z vydavatelského hlediska velmi malá, lze za ní pořídit roční provoz obou titulů. Pozice kupce, tedy Jaromíra Soukupa, je na mediálním trhu poměrně silná (Medea se mimo jiné zabývá nákupem a prodejem inzertních ploch). Zřejmě se tedy blíží doba, kdy bude obchodovat sám se sebou.

Náš odhad je takový, že vydavatel Pawlowski prodal oba tituly Medee za jednu korunu.

Podnikatel Sebastian Pawlowski měl mocný nástup na český trh. V roce 2000 koupil skomírající Týden a za pomoci tehdejšího švýcarského ředitele vydavatelství Ringier pana Chrostiana Millera z něj udělal z něj lídra trhu.

Pawlowski podniká hlavně v nemovitostech (Karlín po povodních, nákup - rekonstrukce - prodej). Proslavil se prodejem budovy pražskému magistrátu (býv. ČEZ) a založením deníku Aha v roce 2004, který pak prodal svému spolužákovi a majiteli vydavatelství Ringier panu Ringierovi.

Problémy začaly kolem roku 2007, kdy se zadrhla stavba budovy u metra Národní třída. Tehdy shodou okolností začal též padat náklad obou titulů.

Nový majitel Týdne a Instinktu (tedy vydavatelství Mediacop) pan Soukup je v podobné situaci jako před dvěma lety podnikatel Zděněk Bakala, když koupil deník Hospodářské noviny. Má silnou značku, ale s povadlým obsahem.

Jaromír Soukup vlastní vydavatelství Standford, které vydává týdeník Profit. Titul měl v červenci 2011 auditovaný prodej 20 tisíc (Euro 24 tis., Ekonom 15 tis,). Týden měl v červenci prodej 37 tis., Instinkt 25 tisíc.

Je otázkou, k čemu jsou v době inzertní krize potřeba dva podobné tituly. Týden není kvalitnější než jeho konkurence, vyšší prodeje si udržoval setrvačností a uhýbacími manévry k lifestylovým titulním stranám. Zatímco ale konkurence zůstává stabilní, Týden klesal.

Na malém písečku teď máme poměrně nával: Na vzdělané a podnikavé muže se obrací jednou týdně: Týden, Euro, Respekt, Profit, Ekonom a částečně i Reflex. (Z deníků jsou to MF Dnes, Lidové noviny, E15 a Hospodářské noviny). Vzhledem k tomu, že takoví muži spíše brousí na internetu, než čtou, je to opravdu luxus.

Týden, Instinkt a Hospodářské noviny vykazují podobnou křivku vývoje nákladu, tedy směrem dolů. Vývojem se ocitly v novém konkurenčním prostředí, ve kterém se neumějí pohybovat.

Alarmující propad týdeníků Týden a Instinkt

1. října 2011 v 23:22 | Ondřej Höppner








(Údaje prodaného nákladu jsou vždy z července toho kterého roku)

Propad týdeníků Týden a Instinkt je trvalý, dlouhodobý a konec stále v nedohlednu. Začal v roce 2007 a od té doby prodaný náklad padá a padá. Zde jsou přesná čísla, auditovaná ABC.

Týden
2007 - 56 334
2008 - 53 268
2009 - 49 037
2010 - 41 972
2011 - 37 097

Instinkt
2007 - 37 728
2008 - 34 443
2009 - 33 451
2010 - 28 063
2011 - 25 427

Poklesy u Týdne jsou cca 4 tisíce prodaných výtisků ročně, u Instinktu cca o 2 tisíce prodaných výtisků ročně. Je pravda, že pokles postihuje většinu periodického tisku, ale například přímý konkurent Týdne i Instintku týdeník Reflex se stabilně drží hranice 60 tisíc prodaných výtisků.

Týdeník Respekt na rozdíl od Týdne dokonce roste, a to cca 3 tisíce prodaných výtisků ročně - v červenci 2011 měl 33 tisíc prodaných výtisků (změna formátu - papír, barva, odlehčenější obsah). Stabilní je i například týdeník Euro (kolem 25 tisíc).

Týden se tak v prodejích blíží například týdeníku Svět motorů, který prodá 33 tisíc týdně a také týdeníku Respekt (také 33).

Stabilní náklad lze brát v tuto pro tištěná média těžkou dobu jako měřítko kvality, naopak rychlost poklesu jako indikátor nekvalitního (zastaralého) produktu.

Příklady tápání Týdne a Instinktu jsou zcela zřetelné v posledních vydáních. Týden se snaží propad zachránit bulvarizací (což je zcela v pořádku, pokud bulvarizaci nahradíme termínem "readers friendly"), ale jde přitom ode zdi ke zdi. Bez dravějšího přístupu to zůstane tak, jak to je, tedy: Trvalý pokles s titulními stránkami tápajícími od hravých, ale mdlých koláží, ke spotřebním tématům typu "mé zuby a já".

Instinkt, který je z podstaty ženským časopisem, zarputile bojuje o pověst reportážního titulu, tedy přímého konkurenta týdeníku Reflex. Nedostatek invence Instiktu ovšem způsobuje nežádoucí střety na titulní straně, podobné té aktuální, na níž je u obou titulů herec Roden.

Zatímco koláž Rodena na Reflexu je "vymazlená" a ponuře elegantní, Instinkt použil pouhý obrázek z filmu a "vyřádil" se na tom, že Rodenovi zamodřil oči. Je to chabé a současně tu máte pěknou ukázku toho, že se Instinkt neumí pohybovat v konkurenčním prostředí. Čtenář, toužící po zábavě a reportážích si prostě koupí lepší obálku.

V cizině je zcela běžné, že více titulů nabídne ve stejnou dobu stejné téma. Jde pak o to, kdo ho zpracuje lepší zkratkou, dravějším symbolem. U Rodena (film nominovaný na Oskara a očekávaný TV seriál) se vzhledem k nedostatku mužských hrdinů dalo předpokládat, že ke střetu u nejméně dvou titulů dojde.

Už nejméně tři roky se šušká, že je Týden na prodej (Týden a Instinkt jsou ze stejného vydavatelství - Mediacop). Navíc tu máme u metra Národní místo velkolepého mrakodrapu vydavatele obou titulů díru do země v níž se povalují střepy z hrnců.

Pokud je Týden na prodej, pak je nejvyšší čas ho někomu podsunout: Bakala - ten už vydává Respekt, ale nechal se již jednou napálit s Hospodářskými novinami. Další možný kupec je Axel Springer-Ringier - to ale zřejmě s jiným vedením - v čele Týdne jsou uprchlíci z Ringieru. Pět let trvající pokles bez jediného výkyvu směrem nahoru, to už je dobrý důvod k rychlému prodeji.

Týden má stále slušné předplatné - 12 tisíc výtisků měsíčně - což je třetina prodaného nákladu (Svět motorů má 9, Respekt 10). Prodával by se zřejmě v balíku s www.tyden.cz, který sice není v Netmonitoru (počítadlo návštěvnosti), ale kvalifikovaný odhad unikátních návštěv denně je cca slušných 20 tisíc s nárůstem kopírujícím nárůst internetového trhu.

Týden má ale poměrně drahý provoz (papír, rozsah) a velké redakční náklady (Jen na redakčních platech cca 2 miliony měsíčně, což je cena nejméně 20 inzertních celostran).

U Instinktu se sice o prodeji (předplatné 5 tisíc) nešušká, ale vzhledem k situaci je velmi pravděpodobný. Otázka ale je, co s ním a komu (Bauermedia? Stratosféra? Sanoma? Mladá Fronta?). Malá redakce ano, když se uberou stránky a předělá se na ženský titul, nebo nějak hravěji... no, těžko říct. Zřejmě spíš tak pět let pachtění a pak pápá.