Srpen 2011



Editorské směrnice W. R. Hearsta z roku 1933

16. srpna 2011 v 16:07 | Ondřej Höppner |  Dějiny bulváru v Čechách

Totéž tvrdím už 20 let a to jsem ani nevěděl, že už to někdo vymyslel před 70 lety. Kdyby mě čeští novináři poslouchali, ušetřila by si tuzemská žurnalistika 20 let tápání ve slepých uličkách.

Autorem editorského kodexu je William Randolph Hearst, největší mediální magnát všech dob a zakladatel bulvárního tisku.

Hearstův seznam mohu dolnit jen o pár drobností: "Nepoužívej cizí slova". "Do titulku patří sloveso". "Když nevíš jak, začni přímou řečí".

V roce 1930 patřilo panu Hearstovi přes dvacet deníků (včetně Washington Times), několik týdeníků, magazíny jako Cosmopolitan či Harper´s Bazaar, dvě tiskové agentury, rozhlasová stanice a filmová společnost.


Editorské směrnice W. R. Hearsta (1933)

1. Dělej noviny pro ty nejmilejší čtenáře, kterými je skvělá střední třída. Vyhýbej záplavě nudných zpráv, které by měly čtenáře zajímat, ale nezajímají.

2. Nikdy nepublikuj nic, co by mohlo čtenáře urazit. Střez se hrubosti a pokleslosti. I ta nejsenzačnější zpráva může být řečena slušně.

3. Tvoř titulky jasné, stručné a zajímavé. Musí odpovědět na otázku: O čem to je? Vyhýbej se titulkům, které jsou příliš chytré, než aby mohly být srozumitelné.

4. Titulní strana je tvá výkladní skříň. Tam dávej důležité zprávy a zprávy o známých lidech. Je lepší dát na titulní stranu velké téma ve zhuštěné podobě, než ho mít na větším prostoru uvnitř listu.

5. Nic není únavnějšího, než příliš mnoho slov. Nechť naši lidé píši stručně a výstižně. Nedovol, aby čtenář tápal.

6. Veď své lidi k tomu, aby přepisovali dlouhé věty na několik krátkých. Pouč redaktory, že krátké věty jsou základ.

7. Fotografie důležitých událostí s vysvětlujícími diagramy jsou velmi cenné. Dej každému snímku tolik prostoru, kolik si zaslouží.

8. Musíš všem ukázat vliv a význam svého listu. Pokud toho nejsi schopen ty, veřejnost to za tebe neudělá.



Staroměstské noviny exkluzivně: Franz Kafka měl syna!

14. srpna 2011 v 22:51 | Ondřej Höppner |  Malostranské, Staroměstské a StaroBrněnské noviny
Franz Kafka měl syna! Tuto šokující zprávu vypátrali reportéři Staromětských novin v archivech. Syn Franze Kafky se jmenoval Martin a Kafka ho počal s nejlepší kamarádkou své snoubenky. Celou zprávu najdete zde: www.staromestskenoviny.eu

Vývoj nákladu Blesku, MF Dnes a Malostranských novin duben - květen 2011

13. srpna 2011 v 0:35 | Ondřej Höppner |  Články a grafy

Rozvírají se nůžky mezi prodeji Blesku a MF Dnes. Zatímco deník Blesk od dubna do června roste (průměrné denní prodeje), MF Dnes nezadržitelně klesá a atakuje magickou hranici 200 tisíc výtisků.

Blesk: duben 341 tis., květen 346 tis., červen 356 tis. (nárůst 15 tisíc za tři měsíce)
MF Dnes: duben 234 tis., květen 222 tis., červen 216 tis. (pokles 18 tisíc za tři měsíce)
Malostranské noviny: duben 10 tis., květen 10 tis., červen 10 tis. (stabilní)

Pozn.: Malostranské noviny jsou zdarma

Pád MF Dnes začíná být dramatický a zřejmě se blíží masové propouštění. Vše nasvědčuje tomu, že MF Dnes prolomí ještě letos magickou hranici 200 tisíc průměrně prodaných výtisků denně.

Pokud bude MF Dnes klesat náklad dál tímto tempem (10 tisíc výtisků měsíčně), dostane se za dva roky na úroveň Malostranských novin.


Pravda o převleku Ivety Bartošové

12. srpna 2011 v 15:54 | Ondřej Höppner














Iveta Bartošová chodí nakupovat pití v převleku, říká se, a všichni se vysmívají jejím teplákům a paruce z obchodu s žertovnými předměty. Jde o další z řady nepochopení, kterým musí tato Paní zpěvačka čelit.

Čepice hluboko do čela, bunda s kapucí, pevně semknuté rty, ve tváři výraz odhodlání. Plíží se ulicemi periferie směrem k obchodu, plného lákavého zboží. Jen natáhnout ruku a…

Cítíte tu souvislost mezi vysmívaným uhříněveským přízrakem a událostmi, které nyní hýbou světovými médii? Iveta je mapuje přesně, neomylně, jako by byla vybavena nějakým zvláštním radarem, jako má třeba netopýr nebo delfín.

Metafora

Asi nikomu není lhostejné, co se nyní děje v londýnských ulicích, ale ještě nikdo nenašel dostatečně silnou metaforu, aby upozornil na zbytečnost násilí v září ohňů pod Big Benem. Až autorka megahitu Heja heja, prosté děvče z Frýdku - Místku, megastar české populární hudby.

Iveta převlekem za anglického anarchistu postavila most mezi oběma národy. Zatímco za kanálem rabují bezejmenní darebáci obchody a berou si plnými hrstmi to, co jim nepatří, slavná Iveta si bere po troškách, co jí patří a ještě za to platí poctivě vydřenými penězi. Je to silné.

Poselství

Iveta nám říká: "Tady přece nejde jen o mě, o mou prchavou popularitu, o mé písně, údajnou lásku, nefungující diety, nebo boty. Důležitější je to, co nás přesahuje, co potrvá, když my už tady nebudeme."

"Nesmíme se smířit s násilím a bezprávím, i kdyby se dělo třeba za deseti kanály. Nasaďme si kapuce, postavme se do šiku a řekněme jednohlasně: "My chceme mír!" "Nesouhlasíme s rabováním!" "Jsme poctiví pracanti!"

Děkuji ji Iveto, až Tvůj převlek mi ukázal nahou pravdu. Po tomhle galašou svět už nikdy nebude stejný. A teď už se můžeš zase odmaskovat.

Jiřina Švorcová, pult osobnosti

11. srpna 2011 v 12:31 | Ondřej Höppner |  Komentáře pro Blesk.cz

Seriál Žena za pultem, který měl ve své době za cíl tužit režim, se v toku času posunul spíše do komediálního žánru. Herečka Jiřina Švorcová, kterou seriál proslavil, se v toku času neposunula ani o píď.

Její názory na spravedlivou společnost zůstaly neměnné, i když už společnost dávno začala být nespravedlivou úplně jinak.

Běda!

Vzpomeňme její slavnou erotickou scénu s Petrem Haničincem ve zmíněném seriálu. Tehdy, v Československé televizi v roce 1977, se zdála být vášnivá, prudká, ale přesto plná něhy a soudružského porozumění.
Dnes, když se podíváme na youtube, jde spíše o konverzačku, při které se milenci takřka nehýbou.
Časy se změnily, Jiřina Švorcová ne.
Pocházela z chudé rodiny námezdního kutila a důsledně to požadovala i po ostatních. Běda tomu, kdo měl někdy byť jediného zaměstnance!

Mávátko

Nová doba si žádá nové hrdiny a od těch starých je třeba co nejrychleji odskočit. Aby nás tak s nimi někdo vyfotil! Jiřina Švorcová, která nikdy nesundala rudý šátek, stála až do smrti jako u pomníčku, který už dávno zbořili a místo něj postavili směnárnu.
Tak se Rudá Jiřina, jak se jí přezdívalo, posouvala postupem času zpoza pultu pod něj, až ji nakonec odvezli do skladu a uskladnili vedle oprýskaných hvězd, mávátek a bust.
Vždy na 1. máje, když bylo radosti plný Džbán, vylezla paní Jiřina na denní světlo a zarecitovala z pódia stařečkům a stařenkám, i těm mladým, jak to tenkrát bylo. A že bylo o čem povídat, o těch časech, kdy ještě hořelo.

Řád

To bylo tenkrát, kdy zkratka StB ještě znamenala něco jiného než Set Top Box (zařízení na příjem televizního signálu) a s.r.o. (eseročko) byla zkratka pro Svaz revolučních odborů.
Časy se změnily, Jiřina Švorcová ne.
"Stále věřím ve spravedlivý řád, ať už se bude jmenovat jakkoli," řekla Jiřina Švorcová krátce před smrtí.


Jsou nepokoje v Londýně začátkem světové revoluce?

11. srpna 2011 v 12:25 | Ondřej Höppner |  Komentáře pro Blesk.cz
Jestli někdy vypukne revoluce, která smete současný světový řád, začne právě tak, jak vidíme v dnešním Londýně. Na základě záminky, pomocí internetových sociálních sítí a její armádou budou mladíci v kapucích.
Statisícová armáda mladíků a dívek bez identity pustoší v Londýně celé bloky, rabuje jeden obchod za druhým. Anarchie se šíří i do jiných měst a jestli se něco nestane, zachvátí celou Anglii.
K tak mohutné vzpouře by nikdy nedošlo, kdyby neexistovaly sociální sítě jako je Facebook, Twitter a další. Dosud nikdy v historii nebylo možné zorganizovat anarchistickou válku tak rychle, jako dnes.

Hněv

Proti maskovaným bojovníků nemá policie žádnou zbraň, protože nejde o jeden šik, ale o mnoho desítek skupinek, malých samostatných bojůvek, které nepodléhají žádnému vedení. Fungují podobně jako internet.
Policie má vlastně jedinou účinnou zbraň, a to jsou kamery. Město je jimi prošpikované jako při obrovské reality show. Velký Bratr tě sleduje, policie ti pak na základě fotografie a rekognice dá jméno.

Avatar

V drtivé většině případů tě bude muset někdo poznat, tedy udat, abys mohl být zatčen. Tvář beze jména je jako avatar.
Kamery jsou zbraní, která řeší důsledek, ale tady jde především o příčinu. A tou rozhodně není černošský mladík s maketou pistole, kterého před pár dny údajně zastřelila policie.


Prodeje deníků červen 2011 (denní průměr). Jediný Blesk prodal víc!

11. srpna 2011 v 2:22 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
Blesk:...................356 176 (jediný prodal víc než květnu!)
MF Dnes................216 258
Deník:...................203 467
Právo....................120 502
Aha:.......................84 900
Sport......................46 366 (největší pokles ze všech, o 10 tisíc)
Lidové noviny...........43 518
Hospodářské noviny: 41 323

Blesk je jediný deník na trhu, který v červnu oproti květnu zvýšil prodej! O měsíc dříve, tedy v květnu, prodal denně 346 tisíc, tedy o deset méně než v červnu. V kontextu celkového poklesu trhu tištěných médií je to vynikající úspěch, rovnající se takřka zázraku (loni v červnu byl ovšem prodej 394 tisíc, nedy o 40 tisíc víc).

MF Dnes klesla o 6 tisíc z 222 tisíc (loni 243), Deník klesl o 2 tisíce, Právo méně jen o 300 kusů, Aha pokles o 2 tisíce, Sport klesl o 10 tisíc, Lidové noviny zůstaly stejné, Hospodářské noviny také.

Nejstabilnějšími deníky na trhu jsou dlouhodobě Blesk a Právo. Nejvíc klesá MF Dnes. Na hranici krachu se dlouhodobě pohybují Lidové noviny.

Nás ale hlavně zajímá honička pravicového bulvárního deníku MF Dnes a populistého deníku Aha, jehož zakladatelem je autor tohoto blogu. Připomeňme, že v pultovém prodeji (tedy bez předplatného a tzv. ostatního prodeje) se oba deníky propadají níž a níž a my čekáme na den, kdy se MF Dnes propadne pod Aha. Jak to tedy vypadá:

V červnu se prodalo na pultech průměrně za den:
MF Dnes:............90 863
Aha....................84 225

Inu, už se to blíží. Připomeňme vývoj:
MF Dnes: březen 99 tisíc, duben 96 tisíc, květen 93 tisíc.
Aha: březen 91 tisíc, duben 88 tisíc, květen 85 tisíc.

MF Dnes se propadá měsíčně pravidleně o 3 tisíce, Aha tentokrát pokles zpomalilo, tedy spadlo jen o 1 tisíc. Aha, vydrž! V září by mohlo být hotovo!

Zpráva pro redakci Aha: Neklesejte na duchu, tyhle noviny se dají dělat v pěti lidech.