Červenec 2011

Kolik lidí denně si vlastně koupí noviny?

24. července 2011 v 22:32 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
Tak si to spočítejme (prodaných výtisků v průměrný den v květnu na pultech včetně předplatného a tzv. ostatního prodeje, zdroj: audit ABC):

Blesk 346 tis., MF Dnes 220 tis., Deník 205 tis, Právo 120 tis., Aha 86 tis., Sport 56 tis., Lidové noviny 43 tis., Hospodářské noviny 41 tis.

To máme: 1, 117 milionu prodaných výtisků denně.

Při čtenosti cca 4 čtenáři na jeden výtisk (Media Projekt) to máme cca 5, 5 milionů čtenářů denně. Každý druhý občan ČR včetně kojenců si tedy denně přečte noviny.

Celkově ale má jak kupování, tak čtení tištěných deníků dlouhodobě klesající úroveň.

Rekordmanem v této oblasti je Mladá fronta Dnes (údaje zveřenil začátkem června Media Projekt, jsou z období poslední čtvrtletí 2010).

MF Dnes četlo o neuvěřitelných 76 tisíc čtenářů méně než před rokem (celkem četlo 816 tisíc). O tom, jak obrovské je to číslo, vypovídá fakt, že například Blesku, který je takřka 2x větší než MF Dnes, poklesla za stejné období čtenost o pouhých 26 tisíc.

Honička na pultech nabírá na obrátkách: MF Dnes stíhá Aha v kvapíkovém rytmu

20. července 2011 v 3:35 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
Mladá fronta Dnes 93 tisíc, Aha 85, tedy rozdíl 8. Přetahovaná o druhé místo v prodeji na pultech nabývá na obrátkách. Květnové auditované prodeje ABC potvrzují, že bude ještě horko.

Propad Mladé fronty Dnes pokračuje a 100 tisícová hranice je zřejmě už dávno pápá (nejhorší výsledek v historii). Pokles tohoto pravicového bulvárního deníku probíhá takto: březen 99 tisíc, duben 96 tisíc, květen 93 tisíc.
Ale ani bulvární populistický deník Aha není příliš stabilní: březen 91 tisíc, duben 88 tisíc, květen 85 tisíc. I to je nejhorší výsledek v historii (kde jsou ty časy prodejů přes 200 tisíc v roce 2004?). Tady se červená rozsvítí u 50, ale není třeba zoufat, noviny se dají dělat i v pěti lidech.
Na čtvrtém místě v pultových prodejích je deník Deník: březen 72 tisíc, duben 73 tisíc, květen 71 tisíc. Nejbližší konkurent Právo měl v květnu na pultech prodeje 69 tisíc (březen 71 tisíc, duben 70 tisíc), tam je to hodně těsné.

První místo si s přehledem drží Blesk: březen 338, tisíc duben 330 tisíc, květen 335 tisíc. Tento výsledek je vzhledem k poklesu ostatních velký úspěch.

Lidové noviny, ehm, je načase uzavírat sázky: březen 18 tisíc, duben 18 tisíc, květen 17. vypadá to stabilně, ale je to trochu nízko.
Vyloženě do skoku není ani Hospodářským novinám: březen 7 tisíc, duben 6 tisíc, květen 6 tisíc.

Jiří Dienstbier, nejslavnější česká feministka

20. července 2011 v 0:51 | Ondřej Höppner |  Umělecké koláže
Senátor Jiří Dientsbier ml. má pěknou čajovou soupravu a věří v rovnováhu 92 ku 3.

Deník Mladá fronta Dnes se propadá k deníku Aha

14. července 2011 v 1:36 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
Deník Mladá fronta Dnes se v pultových prodejích propadá stále hlouběji pod hranici 100 tisíc výtisků denně. Přibližuje se tak počtu prodaných výtisků deníku Aha. Vyplývá to posledních výsledků auditu ABC.

Zatímco v březnu 2011 se deníku Mladá fronta Dnes po prvním historickém propadu pod stotisícovou hranici prodalo na pultech 99 163 kusů, při posledním měření v dubnu 2011 propad pokračoval na 96 681 výtisků. Deníku Aha, který je v prodejích MF Dnes nejblíž, se ve stejném období prodalo na pultech 87 901 výtisků. Rozdíl mezi oběma deníky je necelých 9 tisíc prodaných výtisků.

Při pokračování tohoto dlouhodobého trendu se deník Mladá fronta Dnes propadne pod deník Aha někdy v listopadu tohoto roku. Deníku Blesk, který je jedničkou na trhu, se v dubnu 2011 prodalo na pultech 341 551 kusů.

Deník Mladá fronta Dnes prodával na pultech v dubnu 2002, tedy před devíti lety, v průměru 185 394 výtisků denně, tedy takřka dvojnásobek co letos. Přes bulvarizaci, na kterou poukazují mnozí odborníci, se masívní propad nejprodávanějšího státotvorného deníku nedaří zastavit.

Pokud bude tento trend pokračovat, budou prodeje deníku Mladá fronta Dnes v roce 2020 kolem 40 tisíc výtisků denně (což je zhruba počet obyvatel města Kolín). Pozorovatelé žertují, že by se měl deník přejmenovat z Mladá fronta Dnes na Mladá Boleslav Dnes.

Příčinu poklesu zájmu čtenářů o deník Mladá fronta Dnes lze spatřovat v nástupu internetu, v nedostatku atraktivních témat a v nevhodné politické angažovanosti listu směrem doprava (správně je střed).

Pultový prodej je z dlouhodobého hlediska klíčovým ukazatelem vývoje.