Duben 2011

Hodnocení bulvárních deníků pátek 22. 4. 2011

22. dubna 2011 v 10:42 | Ondřej Höppner |  Analýzy titulních stran
Celkově: Pátky patří Blesku, kdy mívá díky příloze (magazín) prodeje kolem 500 tisíc výtisků. Aha se na pultě v pátek prodává asi o třetinu lépe, než MF Dnes.
Oběma společenskám bůvárům uniklo pěkné titulní téma Dara Rolinc o únosu dcery. Zřejmě se ho chytí zítra.


Když zbohatnout, tak na Kubě

21. dubna 2011 v 1:12 | Ondřej Höppner

Není už dnes mnoho zemí, kde se dá snadno přijít k penězům. Poslední události na Kubě napovídají, že by to mohl být právě Ostrov svobody, kde bude záhy možné snadno a rychle zbohatnout.

Vlastně skončila jedna velká etapa dějin, která se ukázala být slepou uličkou. Bývalý kubánský prezident Fidel Castro (85) se vzdal v úterý dne 20. 4. 2011 funkce předsedy Komunistické strany Kuby a jedna ze žhavých variant lidu jako takového tak lehla opelem. Předsednické křeslo přenechal svému bratrovi a úřadujícímu Raúlovi (80).

Trh

Na sjezdu se poprvé po pěti letech, kdy se Fidel stáhl kvůli nemoci do ústraní, oba bratři objevili společně. Fidel svou přítomnost na sjezdu předem neohlásil. Působil zesláble a odborníci se shodují, šlo skutečně o velkého vůdce, a ne o jeho dvojníka.
Přítomnost bývalého prezidenta znamenala, že podporuje svého bratra a jeho ekonomické reformy, kreré by byly za Fidelova panování zcela nemyslitelné.
Opusťme řeč symbolů a vraťme se k peněženkám. Reformy prezidenta Raúl jsou pozvolné a každou z nich doprovází ujištění, že jde krok, který je vývojovým stádiem současného komunistického systému.

Pokrok

Ve skutečnosti však je jen otázkou času, kdy bude na Kubě zavedeno tržní hospodářství, které má vzhledem k levné pracovní síle, atraktivitě místa a vzdálenosti od Spojených států obrovský potenciál.
Jedním z drobných krůčků prezidenta Raúla směrem k volnému trhu je ten, že poprvé od komunistické revoluce v roce 1959 teď Kubánci mohou prodávat a kupovat byty pro sebe nebo své děti.
Od bytů není daleko k domům a od těch je jen kousek k pozemkům. Experti nejsou jednotní v předpovědích, kdy dojde k tomu, že si první Američan koupí pozemek, postaví na něm továrnu a začne zaměstnávat Kubánce.

Vize

Některé předpovědi hovoří o pěti letech, kdy bude Raúlovi 85 let, a na jedné z vedoucích fukcí se objeví mladý, svěží politik, který sice bude ctít komunistické pricipy, ale zase bude umět počítat v dolarech.
Jiné předpovědi se kloní spíše k tomu, že příštích 20 let se nestane nic podstatného. Každopádně v té době budou Fidel a jeho bratr zřejmě po smrti a nová generace Kubánců bude chtít novou realitu.
Vlastně jde jen o to, aby se z Kuby nestalo jedno velké kasino.




Vývoj prodaného nákladu týdeníku Reflex

13. dubna 2011 v 22:38 | Ondřej Höppner |  Články a grafy

V době svého vstupu do auditu v roce 1994 prodával týdeník Reflex 83 460 tisíc výtisků týdně. Do roku 2001 měl prodeje stabilně kolem 65 tisíc výtisků týdně, pak začal náklad zvolna klesat. A jak už to bývá, dělo se tak ve vlnách. První dno přišlo v roce: 53 458 výtisků týdně (údaje za měsíc leden). Pak hup nahoru a zpátky ještě níž: 2008 prodej 49 022 výtisků. Rok 2009 znamenal návrat na úroveň nákladů v roce 2001: lednové prodeje jsou již tři roky stabilní kolem 60 tisíc výtisků.

Výhled: Za deset let se MF Dnes propadne v prodejích pod deník Právo

9. dubna 2011 v 21:45 | Ondřej Höppner |  Články a grafy

Trvalý pokles čtenářské obliby deníku MF Dnes vybízí k otázce, co bude dál. MF Dnes přišla za pět let o 89 tisíc čtenářů (cca 19 tisíc ročně), deník Právo o 37 tisíc (cca 7 tisíc ročně). Při zachování tempa poklesu se prodané náklady obou deníků protnou za deset let, tady v roce 2021, kdy se MF Dnes propadne v prodejích pod deník Právo.

Vývoj prodaného nákladu MF Dnes

9. dubna 2011 v 20:47 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
Celkový prodaný náklad MF Dnes: Za pět let propad ze 315 tisíc na 226 tisíc, tedy o 89 tisíc výtisků, což je takřka o třetinu. Ročně přichází MF Dnes průměrně o 17 tisíc čtenářů. Jde zřejmě o největší úbytek čtenářů v historii MF Dnes. Pokud bude trend pokračovat i příštích pět let, prodá v roce 2016 MF Dnes cca 150 tisíc výtisků denně. Stovka bude prolomena někdy kolem roku 2020.
Pultový prodej MF Dnes: Ze 172 tisíc v roce 2007 pád na 105 tisíc v roce 2011, tedy úbytek 67 tisíc výtisků za pět let. Na pultech se tedy prodává MF Dnes přibližně stejně jako deníku Aha. Ročně přichází MF Dnes o 13 tisíc čtenářů, kteří si tyto noviny kupují v přímém prodeji (stánky, nákupní centra, atd). Při zachování trendu bude cca v roce 2016 prodávat na pultech MF Dnes méně, než deníku Právo.
Předplatné MF Dnes: Pokles ze 122 tisíc výtisků (rok 2007) na 109 tisíc výtisků (2011), tedy o 13 tisíc za pět let. Ročně přichází MF Dnes o takřka 3 tisíce předplatitelů. Předplatné má ze všech ukazatelů největší setrvačnost a podléhá nejmenším výkyvům. Po 100 tisíc při zachování trendu spadne Mladá Fronta Dnes cca v roce 2016.

Nové noviny!

9. dubna 2011 v 2:27 | Ondřej Höppner
Neexistující kauza s Vítem Bártou velí ke vzniku nových seriózních novin, alternativy. Suma: 1 miliarda (tisíc mlionů). To je cena za deník, který bude variantou. 16 stran denně, plnohodnotný web. Návratnost 10 let. I kdyby to měl platit Bárta. Je třeba se postavit MF Dnes, která vytváří nesmyslné kauzy a vydává je za investigativní žurnalistiku. MF Dnes jsou stranické noviny, modrá varianta Rudého práva.

Analýza trhu: Prodeje bulvárních deníků klesají výrazně pomaleji než prodeje státotvorných deníků

8. dubna 2011 v 2:45 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
Za poslední čtyři roky, tedy od roku 2008, klesly prodeje českých tištěných deníků o 30 %. Zájem čtenářů se přelévá na internet, což je trend, který se nedá zastavit, nýbrž jen zpomalit.

Z auditovaných pultových prodejů (zdroj: ABC, vždy měsíc leden) vyplývá podstatný jev: Bulvární deníky klesají výrazně pomaleji než tzv. státotvorné deníky. Pultové prodeje jsou nejdůležitější složkou celkového prodaného nákladu. Určují trend a nedá se u nich tak kličkovat jako například u tzv. ostatních prodejů.

Zatímco bulvární Blesk klesl za čtyři roky o 19 %, státotvorná Mladá Fronta Dnes o 36%. Tedy: Hlavní reprezentant státotvorných klesá takřka 2x rychleji než bulvár.

Nejpomaleji však klesá deník Právo (z toho důvodu také vypadá posledních 20 let stejně). Příčinu úspěchu Práva hledejme v kvalitě, ve stabilní (tradiční) čtenářské základně, a pak v tom, že Právo jako středolevé noviny nejvěrněji kopírují dlouhodobé politické preference společnosti.

Za první čtveřicí se srovnatelnými "mírnými" poklesy (Právo, Aha, Blesk, Sport) je mezera a za ní nasledujé státotvorná sekce (MF Dnes, Lidové noviny a počítejme do ní i tápající Deník a Hospodářské noviny) s poklesy, které volají po nějaké řešení.

Nejrychleji klesají Lidové noviny, což nemusí nutně souviset s kvalitou (také si je pletete s Mladou Frontou?), ale 10% ročně je fakt dost, jestli to takhle půjde dál, tak do dvou let: Pá pá. U Deníku (druhý od konce) ale pokles s kvalitou jistě souvisí, protože jeho regionalita ho předurčuje k výrazně lepšímu výsledku. Tam je někde chyba a není těžké uhodnout kde: v tématech.

1. Právo pokles 17%
2011: 72 801 ks
2008: 87 373 ks

2. Aha pokles 18%
2011: 93 623 ks
2008: 114 020 ks

3. Blesk pokles 19%
2011: 355 803 ks
2008: 440 003 ks

4. Sport pokles 22%
2011: 42 928 ks
2008: 54 098 ks

5. MF Dnes pokles 36%
2011: 105 926 ks
2008: 164 294 ks

6. Hospodářské noviny pokles 39%
2011: 7 116 ks
2008: 11 698 ks

7. Deník pokles 42%
2011: 74 800 ks
2008: 128 770 ks

8. Lidové noviny pokles 45%
2011: 19 121 ks
2008: 34 612 ks

Celkový pokles 30 %

Odpověď na otázku, proč se státotvorné deníky tak špatně (hůř a hůř) prodávají, si zaslouží hlubší analýzu. Jednu z možných variant však lze říci už teď: Zřejmě nenabízejí čtenářům to, co se od nich očekává. Dodejme také, že klesající prodeje nemusí nutně znamenat úbytek inzertních příjmů, tedy jistě ne v krátkodobém horizontu (roky).

Poznámka: trvalý pokles se u státotvorných deníků samozřejmě týká i předplatného (u bulváru je a vždy byl počet výtisků prodaných v předplatném zanedbatelný).

Já pracuji já peníze, jestli chceš loajalitu, pořiď si pejska (Příčiny poklesu státotvorných deníků)

7. dubna 2011 v 18:20 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
Politické zpravodajství, které dominuje v českých tzv. seriózních denících, se pohybuje dlouhodobě v oblasti virtuální reality, ke kýženému souznění se čtenáři nedochází a přiznejme si: Nikdy nedojde. Poklesy prodejů tzv. seriózních deníků jsou alarmující (viz statistika na konci článku). Pokud má print ještě smysl, tak to chce nový, svěží vítr.

K napsání této analýzy mě vedla zpráva, vydaná sms zpravodajstvím Mladé Fronty Dnes. Zněla takto: "Ministr Bárta šel do politiky, aby získal ekonomickou moc, zjistila MF Dnes."

Státotvorné deníky v Česku jsou dlouhodobě odtržené od reality, hrají pouze jakousi podivnou nátlakovou hru, založenou na tom, že politici práskají jeden na druhého, a vydávají to za investigativní žurnalistiku. Čtenář, ten ale už nějaký ten pátek chudák neví, kdo je kdo (Škarka?).

Za strmě klesající prodané náklady státotvorných deníků nemůže jen internet. Jsou to především tyto důvody:

1) Nesmyslné lpění na žánru
Odlehčit! Zjednodušit! Moderní bulvár, reprezentovaný u nás pouze deníkem Blesk, je v mnoha ohledech mnohem dál než tzv. státotvorné deníky.

2) Upachtěná vazba na uvadající ODS
Když už mají nějaké noviny dlouhodobé politické ambice, pak by se měly držet statistik, tedy průzkumů, reagovat na změnu nálady ve společnost, tedy: populismus. ODS, na jehož straně MF Dnes a Lidové noviny dlouhodobě stojí, se u moci nedrží už ani zuby, ani nehty, ale triky.

3) Popření dvou základních pravidel úspěšného periodika.
- Příběh (který je klíčem ke všemu i k politice)
- Peníze (když si ty noviny koupím, ušetřím)

A tak se denně setkáváme na titulních stránkách s podivnými kauzami typu "Velmi nás pohoršilo, že se v některé straně platí peníze za loajalitu". No a? Já pracuju pro peníze, jestli chceš loajalitu, pořiď si pejska.

Obě spektra českého deníkové trhu strnuly v jakémsi klinči. Ty vlevo (bulvár) se bojí uhnout doprava, protože by to bylo na úkor zábavy, kterou čtenář očekává. Ty vpravo (státotvorní) se bojí uhnout doleva, protože by se mohlo říct: "Vy jste jako bulvár" (viz bod 1). A tak tam stojí, zaklesnuti a doufají, že to tu snad internet jednou neovládne celé.

Následující statistika ukazuje katastrofální propad pultového prodeje státotvorných deníků. Pultový prodej je klíčovou částí nákladu, protože určuje trend. Předplatné, tradičně vysoké u strátotvorných deníků, je až jeho důsledkem.

Vývoj prodaného nákladu MF Dnes (pultový prodej, leden):
2011: 105 926 ks
2010: 110 485 ks
2009: 131 306 ks
2008: 164 294 ks
2007: 172 693 ks
(Pokles ze 172 na 105 tisíc za pět let. V roce 2012 zřejmě MF Dnes prolomí stovku. Pokud bude mít MF Dnes stejný trend, propadne se do pěti let pod deník Právo)

Vývoj prodaného nákladu Lidových novin (pultový prodej, leden):
2011: 19 121 ks
2010: 21 532 ks
2009: 29 544 ks
2008: 34 612 ks
2007: 40 069 ks
(Pokles ze 49 na 19 tisíc na pět let. Výhled: Buď změna, nebo pápá.)

Vývoj prodaného nákladu denku Právo (pultový prodej, leden):
2011: 72 801 ks
2010: 77 636 ks
2009: 85 904 ks
2008: 87 373 ks
2007: 96 312 ks
(Pokles Práva je nejpomalejší, má pevnou čtenářskou základnu. Jak se říká v případě deníku Právo: "Než by čtenář změnil značku, raději umře".)

Zdroj: www.abccr.cz

Zeptej se Guru Joe

7. dubna 2011 v 1:10 | Ondřej Höppner
Zeptej se Guru Joe ZDE

Zajímavý článek na idnes

3. dubna 2011 v 11:49 | Petr Cihlář


a také tento (výpověď dívky, která vyrostla ve střídavé péči, i když byly mezi rodiči spory):

Na snímku slečna Kristýna Fialová, která vyrostla ve střídavé péči.