Petr Kramný: Žaloba na deník Blesk kvůli zneužití fotografií a hrubé poškození pověsti

19. července 2014 v 17:37 | facebook |  Články a grafy
Petr Kramný, který je podezřelý z vraždy své ženy Moniky (36) a dcery Kláry (8), zvažuje žalobu na deník Blesk (vydavatelství CNC) kvůli ochraně osobnosti a porušení autorských práv na své fotografie z dovolené v Egyptě roku 2013.
Kramný se prý k tomuto kroku rozhodl ve vězení 16. července 2014, tedy v den, kdy by jeho dcera Klára oslavila deváté narozeniny.
"Ano, zvažujeme žalobu v tomto směru," potvrdila advokátka Kramného JUDr. Rejžková.
Deník Blesk ve své tištěné i elektronické podobě zveřejnil několik stovek článků, které Petra Kramného přímo či nepřímo označily za vraha. Tím mohl být ovlivněn fakt, že byl Petr Kramný po návratu z Egypta zatčen, ačkoliv Egyptská policie došla během vyšetřování k závěru, že nic nespáchal a umožnila mu návrat do České republiky. Petr Kramný trvá na své nevinně a zdůrazňuje, že ztráta manželky a dcery pro něj znamená velkou ztrátu. Jak obě ženy zemřely, se dosud nepodařilo objasnit.
Per Kramný a jeho žena Monika pořídili během dovolené v Egyptě nedaleko města Hurghada sérii forografií, které poté unikly do médií. Jde asi o 20 snímků vysoce osobní povahy, na kterých je zachycen například Petr Kramný s dcerou na posteli, na které následujícícho dce zemřela. Další sérii snímků stáhli novináři Blesku z facebooku, který se Kramnému nepodařilo včas smazat.
Petr Kramný prý snímky poskytl v Egyptě reportérovi televize Nova v době, kdy byl po smrti své milované ženy a dcery v těžkém psychickém stavu. Ví však jistě, že s deníkem Blesk o užití fotografií nejednal, ani nedal k použití fotografií písmené svolení.
Následné odškdodné deníku Blesk za zneužití fotografií takto intimního charakteru by šlo podle odborníků do výše několika set tisíc korun. Částku v řádech milionů by mohl Patr Kramný na deníku Blesk vysoudit za poškození pověsti.
Pokud Petr Kramný na deníku Blesk tuto částku vysoudí, je připraven věnovat ji na charitativní účely, napřílad dětem, kteří v návaznosti na trestný čin přišly o rodiče.
Petr Kramný je vězení od dubna 2013, zatím nebyl ani odsouzen, ani zproštěn viny. Podle odborníků bude osvobozen pro nedostatek důkazů. Blesk o panu Kramném uveřejnil a stále uveřejňuje články, které mohou být označeny za štvavé, dehonestující, hrubě poškozující jeho pověst. V jejich důsledky, i když bude Petr Kramný osvobozen, ho bude zřejmě veřejnost navždy považovat za vraha, kterého se nepodařilo usvědčit.
 

Konkurenční boj, nebo politická objednávka? Soud zakázal skandální knihu pod záminkou použití „fotografie z budoucnosti“, která v knize není. Je pravda „někde venku“?

14. července 2014 v 21:35 | Ondřej Höppner |  Články a grafy
To tu od zákazu knihy Mein Kampf ještě nebylo. Soud vydal dne 8. 7. 2014 zákaz šíření knihy Vražda v Egyptě - Podivný případ Petra Kramného od Ondřeje Höppnera. Svůj postup přitom odůvodnil použitím fotografie, která v knize vůbec není.

Mediální vrah

Za skutečný důvod je možné považovat konkurenční boj, či nepochopitelnou snahu poškodit nakladatele a autora. Vzhledem ke skandálnímu obsahu knihy, se nabízí i vysvětlení objednávkou "z vyšších míst".
Autor knihy Vražda v Egyptě Ondřej Höppner uvádí: "Při svém pátrání jsem se chtěl dostat co nejblíže tomu, co se v Egyptě v roce 2013 odehrálo a upozornit na možnost, že je ve vězení nevinný člověk, který přišel o ženu a dítě. Člověk, který spáchal jen to, že odjel s rodinou na dovolenou. Čerpal jsem z mnoha zdrojů - včetně zprostředkované komunikace s nyní vězněným Petrem Kramným, analýzy policejních nahrávek a dalších. Výsledek pátrání byl šokující a nitky vedou až do nejvyšších politických sfér."

Petr Kramný je nyní ve vězení kvůli podezření, že během dovolené v Egyptě zabil v hotelovém pokoji svou manželku a dceru. Trvá na tom, že je nevinen, média ho však označila za vraha - čímž zřejmě přispěla k jeho zatčení.
Kniha Vražda v Egyptě, která měla ambici stát se nejprodávanější knihou roku - a v těchto dnech je ještě na pultech knihkupectví - odhaluje skandální pozadí případu Petra Kramného, jehož bulvární i jiná média označují bez důkazů za vraha vlastní ženy a dcery.

Petra Kramného
To tu od zákazu knihy Mein Kampf ještě nebylo. Soud vydal dne 8. 7. 2014 zákaz šíření knihy Vražda v Egyptě - Podivný případ Petra Kramného od Ondřeje Höppnera. Svůj postup přitom odůvodnil použitím fotografie, která v knize vůbec není.
pp

Mediální vrah

Za skutečný důvod je možné považovat konkurenční boj, či nepochopitelnou snahu poškodit nakladatele a autora. Vzhledem ke skandálnímu obsahu knihy, se nabízí i vysvětlení objednávkou "z vyšších míst".
Autor knihy Vražda v Egyptě Ondřej Höppner uvádí: "Při svém pátrání jsem se chtěl dostat co nejblíže tomu, co se v Egyptě v roce 2013 odehrálo a upozornit na možnost, že je ve vězení nevinný člověk, který přišel o ženu a dítě. Člověk, který spáchal jen to, že odjel s rodinou na dovolenou. Čerpal jsem z mnoha zdrojů - včetně zprostředkované komunikace s nyní vězněným Petrem Kramným, analýzy policejních nahrávek a dalších. Výsledek pátrání byl šokující a nitky vedou až do nejvyšších politických sfér."
pp
Petr Kramný je nyní ve vězení kvůli podezření, že během dovolené v Egyptě zabil v hotelovém pokoji svou manželku a dceru. Trvá na tom, že je nevinen, média ho však označila za vraha - čímž zřejmě přispěla k jeho zatčení.
Kniha Vražda v Egyptě, která měla ambici stát se nejprodávanější knihou roku - a v těchto dnech je ještě na pultech knihkupectví - odhaluje skandální pozadí případu Petra Kramného, jehož bulvární i jiná média označují bez důkazů za vraha vlastní ženy a dcery.
pp

Fotografie, která nebyla

Soud, který se spokojil s jistinou 50.000,- Kč od vydavatele deníku Blesk (Czech News Center), rozhodl zakázat šíření knihy na základě nepravdivého tvrzení, že kniha obsahuje fotografii, která je jeho majetkem. Šlo o snímek, který fotograf Blesku údajně pořídil v Karviné roku 2023. Soud nemá povinnost ověřovat stav věcí, ale stroj času - to je poněkud nezvyklý důkaz.
Kniha Vražda v Egyptě zmíněnou fotografii ani žádnou podobnou neobsahuje, a to ani na titulní straně, ani uvnitř. Nelze v ní nalézt žádný záběr, který by zmíněný "sci-fi snímek" připomínal. Rovněž je zřejmě jen "náhoda", že vydavatelství CNC (tedy Blesk) připravuje podle dostupných informací na srpen letošního roku konkurenční knihu o Petru Kramném.
Autor knihy Vražda v Egyptě Ondřej Höppner říká: "Nevím, zda právníci vydavatelství CNC poskytli soudu nepravdivé informace o knize Vražda v Egyptě vědomě či nevědomě. Doufám však, že soudkyně JUDr. Veronika Křesťanová v následném řízení zohlední fakt, že byl soud uveden v omyl. Není vyloučeno, že se tak stalo se záměrem vyššího zisku z připravované konkurenční knihy. Nerozumím, proč se CNC, jedno z největších a nejrespektovanějších vydavatelství v zemi, takto vymezuje vůči malému nakladatelství knih a bezvýznamnému autorovi. Chci jen připomenout, že pro předchůdce CNC, vydavatelství Ringier, jsem vytvořil úspěšný deník Aha a řídil Nedělní Blesk, tituly, které jsou stále jedněmi z pilířů vydavatelství. Nerozumím, proč najednou tolik zloby. Považuji to za nedůstojné vydavatelství takového formátu."
Není povinností soudu před vydáním předběžného opatření ověřovat skutečný stav věcí - ale učinit tak může. Zde by stačil jeden telefonát. Strana, která podá návrh (zde CNC - Blesk) má povinnost následně vše řádně zdůvodnit v žalobě, což se zatím nestalo - a bude to zřejmě oříšek. Kniha, která obsahuje výše zmíněnou fotografii z roku 2023, totiž neexistuje. Neexistuje ani ona fotografie.

Skandál

Na titulní straně knihy Vražda v Egyptě, která ještě před zákazem vyšla, je fotografie Petra Kramného řádné zakoupená z agentury ČTK za přibližně 500 Kč. Jde o snímek, kdy se Kramný dívá na čtenáře, fotografie je navíc kolorovaná do ruda. Fotka deníku Blesk je černobílá a z profilu - záměna tedy není možná.
I kdyby však v knize byla fotografie, která je majetkem vydavatelství (např. ta, pořízená reportérem roku 2013), je zákaz knihy bezprecedentním skandálem. Je běžnou praxí, že pokud se v některém periodiku nedopatřením objeví snímek, na níž má autorská práva někdo jiný, nakladatel se s majitelem snímku následně ve vší slušnosti dohodne. Fotku si dodatečně koupí za cenu obvyklou (u běžných snímků v řádech stokorun). Ještě nikdy se nestalo, že by bylo kvůli nesprávně použité fotografii zastaveno vydávání knihy.

Jde o konkurenční boj?

Mnozí tudíž poukazují na fakt, že mohlo jít o záměr vydavatelství CNC (Blesk) znemožnit vydání konkurenční knihy, aby se následně jeho kniha na stejné téma lépe prodávala. V tom případě by byl soud uveden v omyl za účelem zisku. Doufejme, že to není pravda.
Každopádně je faktem, že pro vydavatele knihy Vražda v Egyptě, malé, takřka rodinné nakladatelství Bondy, znamená absurdní rozhodnutí soudu - tedy zákaz prodeje knihy na základě jevu, který nenastal - značnou finanční ztrátu a zásadní poškození pověsti u distributorů i jinde. Kniha Vražda v Egyptě se měla stát bestsellerem, možná nejprodávanější knihou roku. Podle některých odhadů s prodeji až 50.000 výtisků.
Soudní rozhodnutí, které přišlo v době, kdy byla kniha již na pultech, ovlivní její prodej zásadním způsobem. Vydavatelství CNC podle našich informací obeslalo distributory informací o zákazu knihy. Knihkupci, kteří již knihu mají, ji zřejmě stáhnou z regálů a plánovaný dotisk do předpokládané výše 50.000 výtisků je tak podle všeho zcela vyloučen.
Pokud se vydavatelský gigant Czech News Centre rozhodne vyřešit celou záležitost mimosoudně, malé nakladatelství Bondy se tomu zřejmě bránit nebude. Není však vyloučeno, že bude, mimo jiné, žádat omluvu na titulní straně deníku Blesk.

Temné pozadí egyptského příběhu

Není ovšem vyloučeno, že za soudním zákazem knihy nestojí jen konkurenční boj, ale tajná objednávka z vyšších míst, jejímž je vydavatelství deníku Blesk pouze prostředníkem. Kniha totiž odhaluje možnost mediální souvislosti mezi otravou dvou turistek jedem, krachem cestovních kanceláří po celé Evropě a negativním dopadem na občanskou válkou zmítaným Egyptem, jehož příjmy z cestovního ruchu jsou přibližně 200 miliard korun ročně. Kniha Vražda v Egyptě naznačuje možnost tajné dohody obětovat nevinného člověka za účelem zamést nepříjemná fakta pod koberec.
Každopádně, než soud předběžné opatření na zákaz knihy Vražda v Egyptě zruší (pokud se tak stane), uplynou týdny až měsíce. Mezitím může vyjít kniha připravovaná redakcí deníku Blesk. Jejím obsahem zřejmě bude nepodložená a stále dokola omílaná verze příběhu o tom, že Petr Kramný je vrahem vlastních příbuzných, protože "v televizi divně plakal".
Podle našich informací sám obviněný odmítl poskytnout redaktorům deníku Blesk, kteří na knize pracují, jakékoli informace, protože se cítí opakovaně poškozován články, uveřejňovanými na stránkách deníku.

 


Print is not dead

26. února 2013 v 1:28 | Ondřej Höppner |  Články a grafy

Proč si myslím, že print není mrtev ze dozvíte zde: www.hoppner.cz

Pocta Miloši Zemanovi

27. ledna 2013 v 19:35 | Ondřej Höppner

Rozpačité očekávání před vstupem nejlevnějšího týdeníku Sedmička do auditu ABC

22. ledna 2013 v 22:03 | Ondřej Höppner
Sedmička, nejlevnější týdeník na trhu (10 kč) vstupuje do auditu ABC. Podle zdrojlů z redakce jsou prodeje po masivní kampani kolem 200 tisíc prodaných výtisků. Pro srovnání: Přímá konkurence Rytmus života prodává 207 tisíc výtisků týdně (listopad 2012) za 20 kč (tedy dvojnásobek co Sedmička), Pestrý svět 182 tisíc za 17 kč a Nedělní Blesk 200 tisíc za 14 kč. Tedy výrazně lepší výsledky.
Pokud se tedy potvrdí prodeje Sednmičky kolem 200 tisíc, nejde o rozhodně dobrý, ale spíše rozpačitý výsledek. Úspěch by byl přes 350 tisíc, neúspěch pod 200 tisíc. Bauermedia (vydavatel konkurence) tedy zatím nový týdeník za 10 Kč (9 Kč) nerozjíždí, protože to není třeba.

Warum ich Karl wähle

19. ledna 2013 v 12:07 | Ondřej Höppner


Prezidentské volby

16. ledna 2013 v 8:39 | Ondřej Höppner


Životopis

14. prosince 2012 v 15:14 | Ondřej Höppner

Životopis
ing. Ondřej Höppner
nar. 11.10. 1965
2012 - Deník Blesk. Člen vedení, poradenství, revitalizace listu. (Ringier - Axel Springer)
2012 - Nedělní Blesk. Nový layout, obsah a šéfredaktor. (Ringier - Axel Springer)
2008 - 12 - Blesk.cz. Nový layout poradenství, obsah, komentáře. (Ringier - Axel Springer)
2011 - StaroBrněnské noviny. Zakladatel, vydavatel, šéfredaktor.
2010 - Webový portál pro město Moskva (nerealizováno kvůli odvolání starosty)
2010 - Staroměstské noviny. Zakladatel, vydavatel, šéfredaktor.
2009 - portál Prvnizpravy.cz. Nový layout.
2009 - Malostranské noviny.Zakladatel, vydavatel, šéfredaktor.
2006 - 2007 - Deník Šíp. Šéfredaktor, nový layout 2007. (VLP)
2004 - 2006 - Deník SuperSpy. Šéfredaktor, nový layout. (Stratosféra)
2004 - Týdeník OK. Layout, obsah (Bauermedia)
2004 - nedělník Aha!. Šéfredaktor, zakladatel, layout, obsah. (EBIKA)
2003 - 4 - Týdeník Show. Šéfredaktor, nový layout a obsah (Stratosféra)
2003 - Týdeník Jackie. Šéfredaktor, nový layout, obsah (Stratosféra)
1999 - 2004 - Týdeník Spy. Šéfredaktor, nový layout, obsah (Stratosféra)
1993 - 1999 - Večerník Praha. Zástupce šéfredaktora, nový layout (F. Schlée)
1992 - 3 - The Harrop News, Kanada, redaktor
1992 - Lidová demokracie, redaktor, fejetony
Napsal jsem desítky reportáží ze zahraničí, procestoval jsem celý svět (teroristé na japonské ambasádě v Peru, Návrat Hong Kongu Číně, reportáže z Londýna, Kanady, Kuby, Indonésie, atd.). Knihu o bulváru v Čechách Zpověď bulvární hyeny. Stovky fejetonů a komentářů.

Relevantní dovednosti:
Grafický program InDesign, Photoshop, Dreamweaver
Jazykové znalosti: Plynně anglicky, německy a italsky
Dvojí občanství: české a německé

prodaný náklad deníky březen 2012

25. května 2012 v 23:31 | Ondřej Höppner
SHRNUTÍ: Březen byl ve srovnání s únorem ve znamení mírného vzrůstu. Na jaře jde o běžný jev.

PODROBNĚ:
(Údaje jsou v tisících)
1. Blesk: NAHORU březen 313, unor 311, leden 324, prosinec 322, listopad 348, září 348 226, srpen 345, červenec 344, červen 356
2. MF Dnes: NAHORU březen207, únor 204. leden 207, prosinec 216, listopad 219, září 214, srpen 221, červenec 220, červen 216
3. Deník: STEJNĚ březen 188, unor 188, leden 190, prosinec 194, listopad 199, září 204, srpen 202, červenec 203, červen 203
4. Právo: DOLU březen 113, unor 114, leden 114, prosinec 115, listopad 116, září 119, srpen 121, červenec 121, červen 120
5. Aha: NAHORU březen 85, unor 84, leden 84, prosinec 83, listopad 84, září 90, srpen 89, červenec 89, červen 84
6. Hospodářské noviny: STEJNĚ březen 39, unor 39,leden 40, prosinec 43, listopad 41 září 42 798, srpen 41
7. Lidové noviny: DOLU březen 40, unor 41, leden 40, prosinec 42, listopad 40, září 41, srpen 41

prodaný náklad deníky únor 2012

15. dubna 2012 v 23:24 | Ondřej Höppner |  Články a grafy

SHRNUTÍ: Pokles tištěných deníků je trvalý. Celkem se v unoru prodalo denně 1, 03 milionu vytisků. Klesá to dlouhodobě cca o 20 tisíc měsíčně. Magická hranice 1 milionu bude prolomena s jistotou do prázdnin, ale zřejmě již v květnu. Jen pro zajímavost: Rudého Práva se v roce 1989 prodávaly 2 miliony výtisků.

TREND:
Stabilní jsou jen ti vzadu, tedy ti v dolní polovině žebříčku: Právo (114 tisíc) Aha (84), LN (40) a HN (40). Blesk se blíží k magické hranici 300 tisíc (klesá cca 10 tisíc měsíčně), MF Dnes k hranici 200 tisíc (pokles cca 3 tisíce měsíčně). Obě hranice budou prolomeny zřejmě v řádu měsíců (cca květen).

TREND: Za deset let se bude prodávat Blesk 150 tisíc denně, MD Dnes 100. Jak to bude s regionálními Deníky, těžko říct, pokud zlepší kvalitu, mohou mít víc než MF Dnes.

PODROBNĚ:
(Údaje jsou v tisících)
1. Blesk: DOLU unor 311, leden 324, prosinec 322, listopad 348, září 348 226, srpen 345, červenec 344, červen 356
2. MF Dnes: DOLU unor 204. leden 207, prosinec 216, listopad 219, září 214, srpen 221, červenec 220, červen 216
3. Deník: DOLU unor 188, leden 190, prosinec 194, listopad 199, září 204, srpen 202, červenec 203, červen 203
4. Právo: STEJNĚ unor 114, leden 114, prosinec 115, listopad 116, září 119, srpen 121, červenec 121, červen 120
5. Aha: STEJNĚ unor 84, leden 84, prosinec 83, listopad 84, září 90, srpen 89, červenec 89, červen 84
6. Hospodářské noviny: STEJNĚ unor 39,leden 40, prosinec 43, listopad 41 září 42 798, srpen 41
7. Lidové noviny: STEJNĚ unor 41, leden 40, prosinec 42, listopad 40, září 41, srpen 41

deníky prodeje leden 2012

17. března 2012 v 3:04 | Ondřej Höppner
(Údaje jsou v tisících)
1. Blesk: NAHORU leden 324, prosinec 322, listopad 348, září 348 226, srpen 345, červenec 344, červen 356
2. MF Dnes: DOLU leden 207, prosinec 216, listopad 219, září 214 069, srpen 221, červenec 220, červen 216
3. Deník: DOLU leden 190, prosinec 194, listopad 199, září 204 062, srpen 202, červenec 203, červen 203
4. Právo: DOLU leden 114, prosinec 115, listopad 116, září 119 765, srpen 121 609, červenec 121, červen 120
5. Aha: NAHORU leden 84, prosinec 83, listopad 84 září, 90 740, srpen 89 821, červenec 89 246, červen 84 900
6. Hospodářské noviny: DOLU, leden 40, prosinec 43, listopad 41 září 42 798, srpen 41 203
7. Lidové noviny: DOLU leden 40, prosinec 42, listopad 40, září 41, srpen 41 710

Výklad: Jediné dva tituly na trhu, které zaznamenaly vzrůst prodaného nákladu, jsou Blesk a Aha. Ostatní padá. Je zřejmé, že tištěná média časem ustoupí elektronickým. Doufejme, že už tady v tu dobu nebudeme. Podle předpokládaného trendu se v roce 2022 prodá půl milionu deníků denně (nyní je to milion, před 10 lety to byl milion a půl).
Za deset let tedy zbyde jen Blesk a Mladá Fronta (navzdory názvu) a pak jen jeden dva paběrkující tituly s nadějí. Za deset let to bude Blesk 200, MF 100 (včetně ostatního prodeje) a zbytek jen snaha a toužení.
Viz PRU.

Náklady deníků prosinec 2011

23. února 2012 v 9:16 | Ondřej Höppner
(Údaje jsou v tisících)
1. Blesk: DOLU (!!!) prosinec 322, listopad 348, září 348 226, srpen 345, červenec 344, červen 356
2. MF Dnes: DOLU prosinec 216, listopad 219, září 214 069, srpen 221, červenec 220, červen 216
3. Deník: DOLU prosinec 194, listopad 199, září 204 062, srpen 202, červenec 203, červen 203
4. Právo: DOLU prosinec 115, listopad 116, září 119 765, srpen 121 609, červenec 121, červen 120
5. Aha: DOLU prosinec 83, listopad 84 září, 90 740, srpen 89 821, červenec 89 246, červen 84 900
6. Hospodářské noviny: NAHORU prosinec 43, listopad 41 září 42 798, srpen 41 203
7. Lidové noviny: NAHORU prosinec 42, listopad 40, září 41, srpen 41 710

Zdroj:
http://www.abccr.cz/overovana-data/periodicky-tisk/

Komentář:
- Událostí měsíce prosince je bezesporu prudký pokles prodejů Blesku. Ztráta 26 tisíc za měsíc je opravdu hodně. Ukazuje se význam předplatitelů jako stabilizačního prvku. Blesk má pouze 9 tisíc předplatitelů, tedy pouhé 4 % prodaného nákladu.
- MF Dnes klesla jen o tisíc, což je dobrý výsledek. Zde se ukazuje význam předplatného. MFD má 122 tisíc předplatitelů, tedy více než polovinu nákladu.
- Deník dal definitivně pápá hranici 200 tisíc. Má 129 tisíc předplatitelů, tedy 2/3 nákladu.

Náklady deníků listopad 2011

26. ledna 2012 v 22:40 | Ondřej Höppner
1. Blesk: STEJNĚ listopad 348, září 348 226, srpen 345 229, červenec 344 436, červen 356 176
2. MF Dnes: NAHORU listopad 219 (z toho je třeba odečíst ostatní prodej 17), září 214 069 (- ostatní prodej 14 331), srpen 221 805 ( - ostatní prodej 18 104), červenec 220 544 (ostatní prodej - 18 494), červen 216 258
3. Deník: DOLU listopad 199, září 204 062, srpen 202 424 (- ostatní prodej 1 674), červenec 203 202, červen 203 467
4. Právo: DOLU listopad 116, září 119 765, srpen 121 609, červenec 121 513, červen 120 502
5. Aha: DOLU listopad 84 září, 90 740, srpen 89 821, červenec 89 246, červen 84 900
6. Hospodářské noviny: DOLU listopad 41 září 42 798 (- ostatní prodej 2 420), srpen 41 203
7. Lidové noviny: DOLU listopad 40, září 41 669 (- ostatní prodej 3 757), srpen 41 710 (- ostatní prodej 4 031)

Komentář: Krize tištěných médií se prohlubuje a projevuje se úbytkem čtenářů hlavně u těch slabších. Leden bude krutý. Každé noviny mají svou hranici, o kterou vedou boj. Blesk o 350 tisíc prodaných výtisků denně. MF Dnes o 200, Deník svůj boj o 200 už prohrál, stejně jako Aha o 100. HN a LN se třesou, aby jejich prodaný náklad nezačínal číslem 3.

Deníky prodeje srpen, audit ABC: Poprvé prodává na putech Aha víc než MF Dnes!

15. listopadu 2011 v 14:34 | Ondřej Höppner

1. Blesk: září 348 226, srpen 345 229, červenec 344 436, červen 356 176

2. MF Dnes: září 214 069 (- ostatní prodej 14 331), srpen 221 805 ( - ostatní prodej 18 104),
červenec 220 544 (ostatní prodej - 18 494), červen 216 258

3. Deník: září 204 062, srpen 202 424 (- ostatní prodej 1 674), červenec 203 202, červen 203 467

4. Právo: září 119 765, srpen 121 609, červenec 121 513, červen 120 502

5. Aha: září 90 740, srpen 89 821, červenec 89 246, červen 84 900

6. Hospodářské noviny: září 42 798 (- ostatní prodej 2 420), srpen 41 203

7. Lidové noviny: září 41 669 (- ostatní prodej 3 757), srpen 41 710 (- ostatní prodej 4 031)

A je to tu! Aha! MF Dnes prodává poprvé na pultech míň, než Aha! Poprvé v historii! Aha v srpnu prodal na pultech průměrně 90 054 výtisků denně, MF Dnes jen 89 747! Gratulujeme!

Dramatický pád MF Dnes pokračuje. I rozdíl mezi MF Dnes a Deníkem se snížil na historické minimum. Je mezi nimi už pouhých 10 tisíc výtisků rozdíl. V pultových prodejích za srpen MF Dnes 96 215 tisíc prodaných výtisků, Deník 70 741. V září MF Dnes 89 747, Deník 72 539 (mírný vzestup).

MF Dnes klesla za jediný měsíc v pultovém prodeji o sedm tisíc výtisků, což je opravdu mimořádné. Bez položky "ostatní prodej" (noviny "zdarma" rozdávané do škol a letadel) klesla MF Dnes poprvé pod magickou hranici 200 tisíc prodaných výtisků denně (pultový prodej + předplatné).

Aha se vyhrabalo z krize (84 tisíc v červnu je na zavření), ale pozor na sinusoidy. Další dno bude ještě níž než to předchozí.

Jinak pořadí zůstává stejné, pouze Lidovky a Hospodářky si vyměnily svá poslední místa.

Deníky prodeje srpen, audit ABC

24. října 2011 v 21:01 | Ondřej Höppner
Celkový prodaný náklad srpen 2011:

1. Blesk: srpen 345 229, červenec 344 436, červen 356 176
2. MF Dnes: srpen 221 805 ( - ostatní prodej 18 104) ,červenec 220 544 (ostatní prodej - 18 494), červen 216 258
3. Deník: srpen 202 424 (- ostatní prodej 1 674), červenec 203 202, červen 203 467
4. Právo: srpen 121 609, červenec 121 513, červen 120 502
5. Aha: srpen 89 821, červenec 89 246, červen 84 900
6. Lidové noviny srpen 41 710
7. Hospodářské noviny 41 203

Srpen velké překvapení nepřinesl, všechny deníky vykazují stabilizované prodeje. Blesk se drží 350 tisíc, MF Dnes je druhá, Deník bojuje o hranici 200 tisíc.

Celkově platí, že pultový prodej je znamením dynamiky, předplatné znamením stability a tzv. ostatní prodeje znamením vyčůranosti.

Nejzajímavější souboj se dak odehrává o 2. a 3. místo v prodejích bez tzv. ostatního prodeje. V červenci se na 2. místo poprvé v historii dostal Deník (klesá pomaleji než MF Dnes). Odečteme- li ze srpnového celkového prodaného nákladu položku ostatního prodeje (tedy letadla, školy a ostatní podpůrné akce), vypadá stav na 2. a 3. místě takto:

MF Dnes 203 701
Deník 200 750

Pultový prodej srpen 2011:

1. Blesk 331 699
2. MF Dnes 96 215
3. Aha 89 114
4. Deník 70 741
4. Právo 68 955
5. Lidové noviny 16 554
6. Hospodářské noviny 6 641

Zmiňme ještě jeden údaj, o kterém tu dosud nebyla řeč: O obrovském promarněném potenciálu Deníku a množství jeho předplatitelů.

Deník prodal celkově v srpnu 202 424, z čeho je 130 010 předplatného.

Tak vysoký počet předplatného (byť mírně klesající), dává titulu jistotu existence na nejméně dalších deset let. Jestli má někdo na trhu tištěných médií růst, pak jsou to regionální noviny. Deníku se to nedaří výhradně kvůli dlouhodobě chabé kvalitě (Do teď těží z regionálního boomu koncem tisíciletí). Setrvačnost předplatného je podhoubím pro zatuchlost.

Například v předplatném druhá MF Dnes má 107 389 výtisků z 221 805. Bulvární deníky mají pouhé stovky přeplatitelů. Skomírající Hospodářské noviny jsou již novinami takřka jen pro přeplatitele 32 803 přeplatitelů z 41 203 prodaných.

Náš odhad: Týden a Instinkt prodán za 1 Kč

5. října 2011 v 1:05 | Ondřej Höppner








Časopisy Týden a Instinkt koupil mediální podnikatel Jaromír Soukup (agentura Médea). Stalo se tak shodou okolností krátce poté, co jsme na těchto stránkách informovali, že je nejvyšší čas oba tituly prodat. Jejich pokles je trvalý a prakticky nez šance na zvrat.

Dobrým signálem pro to, že je titul mrtvý je, že ani po masivní reklamní kampani se prodaný náklad nehne. Je to jako vzát si ostruhy na zdechlého koně.

Bývalý vlastník, švýcarský podnikatel Sebastian Pawlowski, prodal podle serveru Neviditelný pes oba své časopisy Soukupovi za 75 - 160 milionů.

Zmíněná částka je z vydavatelského hlediska velmi malá, lze za ní pořídit roční provoz obou titulů. Pozice kupce, tedy Jaromíra Soukupa, je na mediálním trhu poměrně silná (Medea se mimo jiné zabývá nákupem a prodejem inzertních ploch). Zřejmě se tedy blíží doba, kdy bude obchodovat sám se sebou.

Náš odhad je takový, že vydavatel Pawlowski prodal oba tituly Medee za jednu korunu.

Podnikatel Sebastian Pawlowski měl mocný nástup na český trh. V roce 2000 koupil skomírající Týden a za pomoci tehdejšího švýcarského ředitele vydavatelství Ringier pana Chrostiana Millera z něj udělal z něj lídra trhu.

Pawlowski podniká hlavně v nemovitostech (Karlín po povodních, nákup - rekonstrukce - prodej). Proslavil se prodejem budovy pražskému magistrátu (býv. ČEZ) a založením deníku Aha v roce 2004, který pak prodal svému spolužákovi a majiteli vydavatelství Ringier panu Ringierovi.

Problémy začaly kolem roku 2007, kdy se zadrhla stavba budovy u metra Národní třída. Tehdy shodou okolností začal též padat náklad obou titulů.

Nový majitel Týdne a Instinktu (tedy vydavatelství Mediacop) pan Soukup je v podobné situaci jako před dvěma lety podnikatel Zděněk Bakala, když koupil deník Hospodářské noviny. Má silnou značku, ale s povadlým obsahem.

Jaromír Soukup vlastní vydavatelství Standford, které vydává týdeník Profit. Titul měl v červenci 2011 auditovaný prodej 20 tisíc (Euro 24 tis., Ekonom 15 tis,). Týden měl v červenci prodej 37 tis., Instinkt 25 tisíc.

Je otázkou, k čemu jsou v době inzertní krize potřeba dva podobné tituly. Týden není kvalitnější než jeho konkurence, vyšší prodeje si udržoval setrvačností a uhýbacími manévry k lifestylovým titulním stranám. Zatímco ale konkurence zůstává stabilní, Týden klesal.

Na malém písečku teď máme poměrně nával: Na vzdělané a podnikavé muže se obrací jednou týdně: Týden, Euro, Respekt, Profit, Ekonom a částečně i Reflex. (Z deníků jsou to MF Dnes, Lidové noviny, E15 a Hospodářské noviny). Vzhledem k tomu, že takoví muži spíše brousí na internetu, než čtou, je to opravdu luxus.

Týden, Instinkt a Hospodářské noviny vykazují podobnou křivku vývoje nákladu, tedy směrem dolů. Vývojem se ocitly v novém konkurenčním prostředí, ve kterém se neumějí pohybovat.

Alarmující propad týdeníků Týden a Instinkt

1. října 2011 v 23:22 | Ondřej Höppner








(Údaje prodaného nákladu jsou vždy z července toho kterého roku)

Propad týdeníků Týden a Instinkt je trvalý, dlouhodobý a konec stále v nedohlednu. Začal v roce 2007 a od té doby prodaný náklad padá a padá. Zde jsou přesná čísla, auditovaná ABC.

Týden
2007 - 56 334
2008 - 53 268
2009 - 49 037
2010 - 41 972
2011 - 37 097

Instinkt
2007 - 37 728
2008 - 34 443
2009 - 33 451
2010 - 28 063
2011 - 25 427

Poklesy u Týdne jsou cca 4 tisíce prodaných výtisků ročně, u Instinktu cca o 2 tisíce prodaných výtisků ročně. Je pravda, že pokles postihuje většinu periodického tisku, ale například přímý konkurent Týdne i Instintku týdeník Reflex se stabilně drží hranice 60 tisíc prodaných výtisků.

Týdeník Respekt na rozdíl od Týdne dokonce roste, a to cca 3 tisíce prodaných výtisků ročně - v červenci 2011 měl 33 tisíc prodaných výtisků (změna formátu - papír, barva, odlehčenější obsah). Stabilní je i například týdeník Euro (kolem 25 tisíc).

Týden se tak v prodejích blíží například týdeníku Svět motorů, který prodá 33 tisíc týdně a také týdeníku Respekt (také 33).

Stabilní náklad lze brát v tuto pro tištěná média těžkou dobu jako měřítko kvality, naopak rychlost poklesu jako indikátor nekvalitního (zastaralého) produktu.

Příklady tápání Týdne a Instinktu jsou zcela zřetelné v posledních vydáních. Týden se snaží propad zachránit bulvarizací (což je zcela v pořádku, pokud bulvarizaci nahradíme termínem "readers friendly"), ale jde přitom ode zdi ke zdi. Bez dravějšího přístupu to zůstane tak, jak to je, tedy: Trvalý pokles s titulními stránkami tápajícími od hravých, ale mdlých koláží, ke spotřebním tématům typu "mé zuby a já".

Instinkt, který je z podstaty ženským časopisem, zarputile bojuje o pověst reportážního titulu, tedy přímého konkurenta týdeníku Reflex. Nedostatek invence Instiktu ovšem způsobuje nežádoucí střety na titulní straně, podobné té aktuální, na níž je u obou titulů herec Roden.

Zatímco koláž Rodena na Reflexu je "vymazlená" a ponuře elegantní, Instinkt použil pouhý obrázek z filmu a "vyřádil" se na tom, že Rodenovi zamodřil oči. Je to chabé a současně tu máte pěknou ukázku toho, že se Instinkt neumí pohybovat v konkurenčním prostředí. Čtenář, toužící po zábavě a reportážích si prostě koupí lepší obálku.

V cizině je zcela běžné, že více titulů nabídne ve stejnou dobu stejné téma. Jde pak o to, kdo ho zpracuje lepší zkratkou, dravějším symbolem. U Rodena (film nominovaný na Oskara a očekávaný TV seriál) se vzhledem k nedostatku mužských hrdinů dalo předpokládat, že ke střetu u nejméně dvou titulů dojde.

Už nejméně tři roky se šušká, že je Týden na prodej (Týden a Instinkt jsou ze stejného vydavatelství - Mediacop). Navíc tu máme u metra Národní místo velkolepého mrakodrapu vydavatele obou titulů díru do země v níž se povalují střepy z hrnců.

Pokud je Týden na prodej, pak je nejvyšší čas ho někomu podsunout: Bakala - ten už vydává Respekt, ale nechal se již jednou napálit s Hospodářskými novinami. Další možný kupec je Axel Springer-Ringier - to ale zřejmě s jiným vedením - v čele Týdne jsou uprchlíci z Ringieru. Pět let trvající pokles bez jediného výkyvu směrem nahoru, to už je dobrý důvod k rychlému prodeji.

Týden má stále slušné předplatné - 12 tisíc výtisků měsíčně - což je třetina prodaného nákladu (Svět motorů má 9, Respekt 10). Prodával by se zřejmě v balíku s www.tyden.cz, který sice není v Netmonitoru (počítadlo návštěvnosti), ale kvalifikovaný odhad unikátních návštěv denně je cca slušných 20 tisíc s nárůstem kopírujícím nárůst internetového trhu.

Týden má ale poměrně drahý provoz (papír, rozsah) a velké redakční náklady (Jen na redakčních platech cca 2 miliony měsíčně, což je cena nejméně 20 inzertních celostran).

U Instinktu se sice o prodeji (předplatné 5 tisíc) nešušká, ale vzhledem k situaci je velmi pravděpodobný. Otázka ale je, co s ním a komu (Bauermedia? Stratosféra? Sanoma? Mladá Fronta?). Malá redakce ano, když se uberou stránky a předělá se na ženský titul, nebo nějak hravěji... no, těžko říct. Zřejmě spíš tak pět let pachtění a pak pápá.

Žhavý červenec 2011: MF Dnes poprvé v historii třetí místo na trhu!

13. září 2011 v 23:40 | Ondřej Höppner
Blesk se po změně vedení drží zuby nehty lehce pod hranice 350 tisíc a zachovává si s přehledem pozici jedničky na trhu. MF Dnes bojuje o magickou hranici 200 tisíc, kterou zachraňuje jen položkou "ostatní prodej".

Bez "ostatních prodejů" se pravicová Mladá Fronta propadá poprvé v historii na třetí místo a trhu pod regionální Deník.

Po odečtení "ostatních prodejů" má Deník 202 384. MF Dnes: 202 050.

Je to poprvé v historii, co se MF Dnes propadla až na 3. místo. O první místo tyto pravicové noviny připravil v roce 1993 nový populistický Blesk. Nyní, v roce 2011 klesá MF Dnes na třetí místo pod regionální Deník.

"Ostatní prodej" je dlouhodobě terčem kritiky auditorů prodeje. Je velmi obtížně kontrolovatelný, vetšinou uvádí výtisky zdarma rozdané na koncertech, koupalištích nebo do letadel.

MF Dnes má rubriku "ostatní prodej" kolem 20 tisíc výtisků, což je mnohonásobně víc než jiná peridodika. "Ostatní prodeje" se u Deníku, Blesku, Lidových novin, deníku, atd, se pohybují v řádu stovek.

1. Blesk: červenec 344 436, červen 356 176
2. MF Dnes. červenec 220 544 ("ostatní prodej" 18 494), červen 216 258
3. Deník: červenec 203 202 ("ostatní prodej 818"), červen 203 467
4. Právo: červenec 121 513, červen 120 502
5. Aha: červenec 89 246, červen 84 900

P.S.: Pro deník Aha!: Září bude kruté, ale neklesejte na duchu! Tyhle noviny se dají dělat v pěti lidech. Přebytek se bude infiltrovat do Blesku či do Blesku.cz.

Další články


Kam dál